۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۵۶۸۳۸
آیت الله شب زنده دار:

حب و بغض انسان باید در مسیر رضایت الهی باشد | ترقیات علمی عامل رشد اسلام است

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: طلاب نباید از ترقیات علمی و فقاهت که بقای شریعت و رشد اسلام به آن است کنار بمانند بلکه در کنار دروس و کسب علم انسان نباید از خود غافل شود.
آیت الله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه  درس اخلاق خود با اشاره به دعای مکارم الاخلاق گفت: در روایات برای رسیدن به ایمان کامل راهکارهایی بیان شده است.

وی افزود: وقتی ایمان زیربنایی برای انسان حاصل شود می تواند پایه ای برای ارتقا در ایمان باشد، یکی از خصلت هایی که سبب کمال ایمان می شود توکل به خداوند متعال است، انسان نباید هیچ امری را در عالم غیر از اراده الهی مؤثر بداند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان باید بداند که خدا قادر به همه چیز، رئوف، بخشنده و مهربان است، اظهار داشت: همچنین بنده واقعی باید اعتقاد داشته باشد که خود و دیگران فقیر هستند و  خداوند متعال غنی مطلق است.

وی ادامه داد: اگر انسان به فقر خود و دیگران باور داشته باشد قهرا توکل به خداوند متعال خواهد کرد که رکن اساسی در ترقی انسان به شمار می رود، اگر انسان از ابتدا به فکر این امور نباشد گاهی به جایی می رسد که نمی تواند آن را جمع کند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که افراد برای کامل شدن ایمان باید عمل کنند، ابراز داشت: کسب علم و اشتغال به دروس مهم است اما نباید به گونه ای مشغول شویم که از مسائل اصلی باز بمانیم، البته این بدان معنا نیست که طلاب از ترقیات علمی و فقاهت که بقای شریعت و رشد اسلام به آن است کنار بمانند بلکه در کنار دروس و کسب علم انسان نباید از خود غافل شود.

وی عنوان کرد: باید برای تقویت و معرفت خود در کنار تحصیل برنامه ریزی دقیق داشته باشیم، انسان باید به این باور برسد که کسی جز خداوند متعال کارایی ندارد، توکل به خدا ایمان انسان را افزایش داده و ارتقا می دهد، اگر انسان خدای خود را بشناسند همه امور را به او تفویض خواهد کرد و اگر به این مرحله برسد دیگر دچار یأس و نا امیدی نخواهد شد.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: امر دیگر برای استکمال ایمان، رضا و خشنودی از قضای الهی و صبر در مشکلات و امتحانات الهی است، ارتقای ایمان و سعادت ابدی انسان وابسته به این صفات است، کسی به مقامات عالیه دست پیدا نمی کند مگر این که واجد این صفات شود، باید برای خود برنامه داشته باشیم و خود را رها نکنیم.

وی اضافه کرد: اگر حب و بغض کسی الهی بوده و جهات نفسانی موجب حب و بغض نشده باشد و ملاک تنها خدا باشد و در اعطا و منع اینگونه نیز عمل کند، دین و ایمان انسان کامل می شود./1323/

ارسال نظرات